Dlaczego Twój Internet wolno działa? Najczęstsze przyczyny i nasze porady

Opublikowano: 18 marca 2024

Czas czytania: 10 min

Dlaczego Twój Internet wolno działa? Najczęstsze przyczyny i nasze porady

Wolne działanie Internetu może być bardzo irytujące. Co więcej, dla wielu osób stabilny dostęp do łącza jest niezwykle ważny na przykład z racji wykonywanego zawodu, uczęszczania na zdalne studia czy prostu, preferowanej formy spędzania wolnego czasu. Dlatego warto wiedzieć jakie mogą być powody spadku prędkości Internetu oraz jak sobie z nimi radzić.

Dlaczego Internet wolno chodzi? 

Twój Internet spowolnił? Może za to odpowiadać bardzo wiele czynników. Poniżej opisujemy te występujące najczęściej, a także podpowiadamy, jak je rozpoznać i jak sobie z nimi poradzić. 

Problemy po stronie dostawcy

Często to awaria lub prace serwisowe po stronie operatora internetowego mogą być powodem niskiej prędkości łącza. Aby sprawdzić czy to właśnie przez to Twój Internet spowolnił, warto wejść na stronę internetową swojego dostawcy. Tam, na przykład w dziale aktualności, powinny być informacje o aktualnych awariach. Możesz także skontaktować się z operatorem telefonicznie.

Przeciążona sieć internetowa

Jeśli Twoje łącze zwalnia przede wszystkim w tygodniu w godzinach wieczornych, problemem jest najprawdopodobniej przeciążenie sieci. Ten problem jest dość częsty i występuje wtedy, kiedy w danym momencie z sieci chce korzystać więcej osób, niż pozwala na to infrastruktura Internetowa. Okazuje się, że nawet światłowód może się “zakorkować”. Taka sytuacja nie jest bardzo dokuczliwa, jeśli spowolnienie działania Internetu jest nieznaczne. W skrajnych sytuacjach bywa jednak, że niektórzy użytkownicy sieci w godzinach szczytu mają problem nawet z wejściem na proste strony internetowe. Bardzo wolny Internet często jest efektem właśnie takich przeciążeń. 

Brzmi znajomo? W takiej sytuacji powinieneś skontaktować się ze swoim dostawą Internetu. W niektórych przypadkach technik będzie mógł Ci pomóc. Niestety często przeciążenie sieci jest długotrwałe. Jeśli problemy z prędkością Internetu występują często i przez długi okres czasu, powinieneś rozważyć zmianę dostawcy usługi.

Zbyt wiele urządzeń podłączonych do sieci domowej lub sieci Wi-Fi

Jeśli z Twojej domowej sieci korzysta zbyt wiele osób w tym samym momencie, mogą wystąpić problemy z prędkością łącza. Jest to widoczne przede wszystkim wtedy, kiedy ktoś pobiera lub wysyła duże pliki przez Internet. Pozostali domownicy mogą odczuć wtedy zdecydowane spowolnienie sieci. Jeśli  Te problemy powinny jednak ustać w momencie, gdy obciążenie sieci spadnie.

Jeśli Internet wolno chodzi mimo tego, że nie korzystają z niej inni domownicy może to oznaczać, że ktoś inny podpiął się do Twojej sieci. Może to być na przykład sąsiad. Na szczęście istnieją sposoby aby sprawdzić, czy ktoś nie korzysta z Twojej sieci Wi-Fi.

Brak zasięgu Wi-Fi w Twoim domu

Jeśli Twój Internet działa wolno tylko na jednym komputerze, lub w jednym pomieszczeniu prawdopodobnie to niewystarczający zasięg Wi-Fi na tym komputerze jest za to odpowiedzialny. Upewnij się, że przy podłączaniu się do sieci, zasięg wynosi minimum 3 na 4 kreski. Jeśli jest on mniejszy, prędkość łącza może drastycznie spaść. Aby temu zaradzić, kluczowe jest odpowiednie umieszczenie routera. Istnieją także sposoby, aby wzmocnić sygnał WiFi. Można na przykład zainwestować w repeater czy wzmacniacz sygnału Wi-Fi. W przypadku większych mieszkań, domów czy lokali, dobrym rozwiązaniem może być WiFi mesh. Warto również spróbować podłączyć komputer lub laptopa przez kabel.

Wadliwy lub źle skonfigurowany router

Router to urządzenia, które ma ogromny wpływ na jakość podłączenia do Internetu w naszym domu. Niestety z czasem tego typu sprzęt może działać gorzej, a efektem tego może być wysoki ping w grach, wolny Internet przez wifi czy przerwy w dostępie do sieci. Gdy zauważysz, że Twój Internet zaczyna chodzić coraz słabiej, warto jest zresetować router. Aby to zrobić, wystarczy odłączyć urządzenie od zasilania na około 10 sekund. Następnie wystarczy podłączyć router ponownie i zaczekać na zaświecenie się diod. Jeśli po takim zabiegu Twój Internet zacznie działać lepiej, może to oznaczać, że to właśnie router był powodem problemów z siecią. Jeśli jakość połączenia nie ulegnie zmianie, wciąż jest szansa, że największym problemem jest tu router. Podejrzewając awarię routera, warto skontaktować się ze swoim dostawcą Internetu. W przypadku starszych urządzeń często są oni skłonni wymienić router na nowy.

Za problemy z Internetem może także odpowiadać zła konfiguracja routera. Zwykle jest ona przeprowadzana przez technika przy montażu Internetu. Aby poprawnie skonfigurować router nie trzeba mieć jednak wielkiej wiedzy. Jeśli nie jesteś pewien czy zrobić to dobrze, warto jednak wezwać specjalistę.

Przeciążony komputer

Jeśli dysk Twojego komputera jest zaśmiecony zbędnymi plikami, albo gdy posiadasz wiele programów, działających w tle, może to powodować, że wszystkie działania wykonywane na urządzeniu będą przebiegały bardzo wolno. Może to dotyczyć również przeglądania Internetu. Na wolno działającym komputerze, również strony internetowe mogą ładować się i odświeżać w nieskończoność. Podobnie będzie to wyglądać z oglądaniem treści w serwisach streamingowych. Taki sam efekt może powodować na przykład nadmiar rozszerzeń i dodatków do przeglądarki, lub nadmierna ilość włączonych kart w przeglądarce. Dlatego warto raz na jakiś czas usuwać z dysku niepotrzebne programy i pliki, a także dbać by zbyt wiele zbędnych procesów nie działało na komputerze w tle. Jeśli dysk jest bardzo zaśmiecony, najprostszym wyjściem może być jego sformatowanie. Warto też zwracać uwagę, czy w naszej przeglądarce internetowej nie pojawiło się zbyt wiele rozszerzeń, z których nie korzystamy.

Nieaktualna wersja przeglądarki

Przeglądarki internetowe, jak niemal wszystkie programy, także należy raz na jakiś czas aktualizować. Stara wersja przeglądarki może nie być kompatybilna z niektórymi stronami internetowymi czy nowymi wersjami systemów operacyjnych. W takich wypadkach użytkownicy mogą doświadczać wolnego działania Internetu, mimo że z samym łączem wszystko jest w porządku. Nawet najszybsza przeglądarka Internetowa może spowolnić, jeśli będzie nadmiernie obciążona.

Nieaktualny system lub sterowniki karty sieciowej

Za wolne działanie Internetu może także odpowiadać brak aktualnych sterowników karty sieciowej lub brak wykonywania innych istotnych aktualizacji. W systemie Windows nie trzeba się o to zbytnio martwić, gdyż te aktualizacje mogą być pobierane i instalowane automatycznie. Odpowiada za to usługa Windows Update, którą można wyszukać korzystając z wiersza poleceń. Za jej pomocą użytkownik może sprawdzić, czy ma on zainstalowaną aktualną wersję systemu, pobrać i zainstalować aktualizacje, a także wybrać, czy komputer ma być aktualizowany automatycznie. W przypadku różnych problemów z działaniem Internetu, takich jak zawieszanie się komputera podczas oglądania filmów na YouTubie czy Netflixie, warto sprawdzić czy nie mamy dostępnych aktualizacji.

Złośliwe oprogramowanie i wirusy

Spowalniać pracę komputera mogą także wirusy komputerowe, oprogramowanie szpiegujące i złośliwe oprogramowanie takie jak malware. Bardzo trudno jest się przed nimi uchronić, nawet jeśli przykładamy dużą wagę dbamy do bezpieczeństwa w Internecie. Niestety w skrajnych przypadkach wirusy potrafią całkowicie sparaliżować działanie komputera. Dobrym pomysłem jest zainstalowanie na swoim urządzeniu dobrego programu antywirusowego i okresowe skanowanie dysku w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania. 

Masz problem z Internetem mobilnym? Co zrobić?

Jeśli posiadasz Internet mobilny, to wolne działanie Internetu może być spowodowane także nieco innymi czynnikami, które nie dotyczą łącza stacjonarnego. Co prawda w Twoim przypadku mogą mieć zastosowanie także wszystkie, wyżej opisywane powody spowolnienia Internetu, nie jest jednak tajemnicą, na stabilność łącza mobilnego ma wpływ więcej czynników.  

Zła pogoda

Burza, śnieżyca czy ulewa mogą zakłócać sygnał Internetu mobilnego. Jest to niestety dość często występujący problem, który może występować każdorazowo kiedy tylko wystąpią niekorzystne zjawiska pogodowe. Zakłócenia są tym bardziej dokuczliwe im dalej znajdujemy się od najbliższego nadajnika. Podobne problemy mogą występować także w przypadku Internetu lub telewizji satelitarnej.

Słaby zasięg Internetu mobilnego

Jeśli posiadasz łącze mobilne, na przykład w technologii 4G LTE lub 5G, powodem wolno działającego Internetu także może być słaby zasięg sieci. Może być to spowodowane przejściowymi zakłóceniami lub zbyt dużą odległością do nadajnika. Niestety nie ma łatwego rozwiązania takiego problemu. W takiej sytuacji, najprostszym rozwiązaniem jest zmiana dostawcy Internetu.

Wyczerpany pakiet danych

Limit danych do wykorzystania w trakcie jednego miesiąca to najczęściej przypadłość Internetu mobilnego. Gdy go zużyjesz, nie stracisz całkowicie dostępu do sieci, ale Twoje łącze bardzo mocno zwolni. Prędkość Internetu wróci do normy dopiero na początku kolejnego okresu rozliczeniowego. Jeśli często zdarza Ci się, że pod koniec miesiąca prędkość Twojego łącza mobilnego maleje, najprawdopodobniej ma to związek z niewystarczającym pakietem transmisji danych. W takiej sytuacji zastanowić się nad wykupieniem wyższego pakietu, adekwatnego do potrzeb.

Gdzie zgłosić awarię Internetu?

Twój Internet nagle zaczął działać bardzo wolno lub nie działa w ogóle? Jeśli taka sytuacja utrzyma się przez jakiś czas, warto sprawdzić, czy Twój operator nie udostępnił informacji o pracach serwisowych sieci, planowanym wyłączeniu usług lub awarii. Jeśli nie znajdziesz podobnej informacji, powinieneś upewnić się, że przyczyną problemu nie jest jeden z przypadków opisywanych przez nas powyżej. Następnie powinieneś skontaktować się ze swoim dostawcą usług internetowych. To właśnie operatorowi należy w pierwszej kolejności zgłosić awarię.  Uzyskasz od niego informację, czy doszło na przykład do uszkodzenia sieci, czy problem jest jedynie przejściowy. Jeśli podobne sytuacje będą się powtarzać, warto poprosić o przyjazd technika, który sprawdzi czy z połączeniem w naszym domu lub mieszkaniu jest wszystko w porządku. Być może konieczna będzie wymiana routera, modernizacja instalacji lub, w przypadku niektórych rodzajów Internetu mobilnego, przeniesienie anteny.

Czy słabo działający Internet jest podstawą do zerwania umowy?

Kluczem do poprawnej odpowiedzi na to pytanie jest dokładne przeanalizowanie zapisów umowy na Internet. Najczęściej jest ona skonstruowana w ten sposób, aby maksymalnie chronić interesy operatorów. Zapisy umowy nie dają klientom możliwości wypowiedzenia umowy Internetu, nawet jeśli działa on bardzo wolno wyłącznie z winy operatora. Nie jest to nic dziwnego, natomiast powoduje to, że nawet świadczenie usług bardzo niskiej jakości nie jest zwykle podstawą do zerwania umowy bez konsekwencji dla klienta. Dlatego tak istotne jest, aby przed podpisaniem umowy na Internet dokładnie sprawdzić opinie o danym operatorze, najlepiej pochodzące od osób mieszkające w naszej okolicy.

W przypadku umowy o stacjonarnym dostępie do Internetu, niska prędkość łącza nie może być powodem zerwania umowy bez kary umownej. Wyjątek może tu stanowić sytuacja, kiedy w umowie znajduje się minimalna, gwarantowana przez dostawcę prędkość łącza. Zwykle minimalna prędkość jest jednak bardzo niska. Dodatkowo, w umowach znajdują się także inne zapisy, mówiące o tym, że okresowe awarie czy przerwy w dostępie do usługi nie mogą być podstawą do wypowiedzenia umowy bez kary umownej.

W przypadku Internetu mobilnego najczęstszym powodem niskiej prędkości Internetu jest słaby zasięg. Im bliżej nadajnika się znajdujesz, tym większa prędkość i stabilność łącza mobilnego. Umowy o świadczeniu mobilnych usług telekomunikacyjnych najczęściej zawierają zapis o tym, że “usługi świadczone są w ramach zasięgu sieci”. Oznacza to, że operator nie zobowiązuje się, że będzie świadczył usługę w danej lokalizacji, ani, że utrzyma on obecny poziom zasięgu. Z tego powodu, nawet wyłączenie nadajników w Twojej okolicy w trakcie trwania umowy, nie stanowi podstawy do jej wypowiedzenia bez konsekwencji, nawet jeśli całkowicie stracisz przez to możliwość korzystania z Internetu w swojej okolicy.

Słaby Internet może powodować dużo frustracji. Dlatego niektórzy klienci decydują się na wypowiedzenie umowy o Internet, nawet mimo konieczności zapłacenia kary umownej operatorowi. Jeśli też zastanawiasz się na taki krokiem, możesz skorzystać z generatora wypowiedzeń umów o Internet.

Sprawdź polecane oferty Internetu przez Teletropiciela
UMOWA 9 MIESIĘCY
Internet
upc
Internet światłowodowy
600 Mb/s
65.00zł/mies.
65.00
45zł/mies.
Cena po rabatach dla klientów Play.
Cena zawiera rabat 10.00 zł.
szczegóły rabatu

Abonament z rabatem 5 zł z tytułu e-rachunku oraz rabatem 5 zł za zgody marketingowe, przekazanie danych do Play, na dane transmisyjne i profilowanie.

Zamów telefonicznie 799 358 065
InstalacjaInstalacja
od 50.00 zł
Okres umowyOkres umowy
9 mies.
2 MIESIĄCE ZA 4,99 ZŁ!
Internet
Internet + TV
Vectra
Internet światłowodowy
600 Mb/s
74.99zł/mies.
Cena zawiera rabat 10.00 zł.
szczegóły rabatu
Wybieram
Zamów telefonicznie 799 358 065
 48 kanałów w tym 32 HD w cenie!
48 kanałów w tym 32 HD w cenie!
Opłata za router + 4,99 zł/mies.
Opłata za router + 4,99 zł/mies.
InstalacjaInstalacja
od 5.00 zł
Okres umowyOkres umowy
23 mies.
6 MIESIĘCY ZA 0 ZŁ!
Internet
T-Mobile
Internet światłowodowy
600 Mb/s
75.00zł/mies.
75.00
55zł/mies.
Cena po rabatach dla klientów T-mobile.
Cena zawiera rabat 10.00 zł.
szczegóły rabatu

Cena zawiera rabat za wyrażenie zgód na:

  • rachunek elektroniczny 5,00 zł/mies.,
  • komunikację marketingową 5,00 zł/mies.

Decyzję o wyrażeniu poszczególnych zgód i otrzymaniu za nie rabatu podejmujesz na etapie wypełnienia formularza zakupowego. Oferta dla nowych klientów.

Zamów telefonicznie 799 358 065
InstalacjaInstalacja
od 0.00 zł
Okres umowyOkres umowy
24 mies.
3 MIESIĄCE ZA 0 ZŁ
Internet
netia
Internet światłowodowy 600 Mb/s
55.00zł/mies.
Cena zawiera rabat 10.00 zł.
szczegóły rabatu

Cena zawiera rabat za wyrażenie zgód na:

  • rachunek elektroniczny 5,00 zł/mies.,
  • komunikację marketingową 5,00 zł/mies.

Decyzję o wyrażeniu poszczególnych zgód i otrzymaniu za nie rabatu podejmujesz na etapie wypełnienia formularza zakupowego. Oferta dla nowych klientów.

Wybieram
Zamów telefonicznie 799 358 065
InstalacjaInstalacja
od 79.00 zł
Okres umowyOkres umowy
24 mies.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły