Aż 22 miliony kary musi zapłacić Vectra w związku z nieuczciwymi praktykami. O co chodzi? Operator jednostronnie wprowadzał klauzule modyfikacyjne do już obowiązujących umów. Potem na podstawie nowych zapisów podnosił ceny usług. Co to oznacza dla klientów Vectry? Co jeszcze postanowił UOKiK? Dowiesz się tego z naszego artykułu!
Nieuczciwe praktyki Vectry – podwyżki bez podstawy prawnej
Decyzja Urzędu dotyczy lat 2019-2020. W tym okresie operator informował swoich klientów, o dodaniu klauzuli modyfikacyjnej do obowiązujących już umów. Następnie, na podstawie jednostronnie wprowadzonej klauzuli, Vectra podnosiła ceny swoich usług abonamentowych o 5 zł miesięcznie. Dla osób, posiadających zarówno Internet jak i telewizję od tego dostawcy, oznaczało to podwyżkę o 120 złotych rocznie.
Co ważne, w trwających umowach nie było zapisu o możliwości wprowadzenia takiej klauzuli przez operatora. Co prawda Vectra dała swoim klientom możliwość nie zgodzenia się na nowe stawki i zrezygnowania z usług. Dopiero po terminie, w którym można było to zrobić, operator zaczął pobierać wyższe opłaty za usługi. UOKiK uznał jednak, że brak wypełnienia podpisanych umów w niezmienionej formie było działaniem na szkodę konsumentów i stanowiło istotną zmianę warunków korzystania z usług. Decydujący w wydaniu takiej decyzji, był brak podstawy prawnej, która umożliwiałaby takie działania.
22 miliony kary i zwrot dla klientów
Decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Vectra musi zapłacić karę w wysokości 22 231 676 zł (ponad 22 miliony złotych). Ponadto operator musi zaniechać stosowania bezprawnych praktyk. Dodatkowo Vectra musi zwrócić klientów opłaty abonamentowe, których Ci dokonali na podstawie spornej klauzuli. Operator ma obowiązek poinformowania klientów, których to dotyczy, o możliwości otrzymania zwrotu.
Jest to już kolejna informacja udowadniająca, że UOKiK nie próżnuje jeśli chodzi o ochronę klientów operatorów Internetu, sieci telekomunikacyjnych czy serwisów streamingowych. Wcześniej informowaliśmy, że UOKiK prowadzi postępowanie w sprawie innych operatorów, którzy wprowadzają do umów klauzule inflacyjne. Urząd zajął się również wątpliwą jakością usług serwisu ViaPlay.