Podwyżka cen przez Vectrę wywołała sporo emocji u użytkowników. Wiele osób zdecydowało się na złożenie skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Vectra zabrała głos w tej sprawie.
Podwyżka cen w Vectrze – kto musi zapłacić więcej?
Grupa Vectra zdecydowała się na wprowadzenie podwyżki cen dla wszystkich nowych i obecnych klientów, którzy podpisali umowę od września 2022 roku. Nie jest zaskoczeniem, że ta grupa klientów jest całkiem spora. Nic dziwnego, że nagłą podwyżka cen wywołała tak duże zamieszanie. W przypadku nowych klientów podwyżki mogły nastąpić nawet dwa miesiące po podpisaniu umowy – a tego z pewnością nie spodziewa się nikt, kto decyduje się na zawarcie umowy z operatorem.
Oczywiście na wyższe ceny muszą przygotować się zarówno klienci Vectra Polska, jak i Multimedia Polska. Proces dostosowywania opłat dotyczy klientów, którzy nie byli objęci waloryzacją w drugiej połowie zeszłego roku.
Vectra zabrała głos w sprawie wyższych cen
W związku z bardzo dużym zamieszaniem. Grupa Vectra zdecydowała się na wygłoszenie oficjalnego komunikatu. Jak informuje operator:
Obecna sytuacja gospodarcza wymaga od nas urealnienia opłat, aby zapewnić naszym klientom usługi na oczekiwanym przez nich, wysokim poziomie, podała Vectra. (…)
Decyzja o urealnieniu naszych opłat nie była łatwa, lecz pozwoli ona nadal zapewniać naszym klientom usługi na poziomie, jakiego od nas oczekują, a także dalej inwestować w usługi i rozwiązania poprawiające komfort korzystania z naszych usług. (…)
Wszystkie powyższe działania są inwestycjami w utrzymanie jakości obsługi klienta na wysokim poziomie, a co za tym idzie – wymagają odpowiednich nakładów finansowych. Ceny dostępu do szerokopasmowego Internetu w Polsce są nadal jednymi z najniższych w Europie. W związku z tym, aby zachować tempo rozwoju firmy i najwyższą jakość świadczonych usług w obecnej sytuacji gospodarczej, konieczne jest urealnienie cen.
Jednocześnie Vectra komunikuje, że wszyscy klienci zostali poinformowani o planowanej podwyżce cen w odpowiednim czasie.
O ile wzrosną ceny?
Poziom planowanej podwyżki, zgodnie z zapisami umów, jest określany na podstawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, podawanego przez GUS, który został opublikowany 15 stycznia 2024 r. roku i wynosi 11,4 proc. Właśnie dlatego Vectra mówi raczej o urealnieniu cen, a nie o ich podwyższeniu. Podwyżka cen ma być rozłożona w czasie.
Jeśli chodzi o dokładne kwoty, ma to wyglądać następująco:
- dolna granica podwyżek to 2,40 zł,
- górna granica to 5,90 zł.
A zatem ceny zostaną podniesione maksymalnie o 4 proc. Nie jest to dużo, biorąc pod uwagę, że inflacja sięga nawet kilkunastu procent. Pomimo tego Vectra może spodziewać się, że do UOKiK będą wpływały kolejne skargi.
Czy podwyżka cen może być podstawą do wypowiedzenia umowy?
Wiele osób, w związku z niespodziewanym podniesieniem cen, chciałoby zrezygnować z umowy z Vectrą. Czy jest to możliwe? Zacznijmy od tego, że Vectra jesienią 2022 roku wprowadziła do umów klauzulę waloryzacyjną, która pozwala na podniesienie opłat w związku z inflacją. Dotyczy to także tych klientów, którzy mają już zawartą umowę z operatorem. Niestety, w związku z taką klauzulą, klienci nie mogą bezkosztowo rozwiązać swoich umów.
Oczywiście klienci nie pozostają bierni. Do UOKiK wpłynęło już ponad 200 skarg w tej sprawie. Obecnie czekamy na rozpoczęcie działań przez Urząd, a także na oficjalny komunikat.
Warto przypomnieć, że całkiem niedawno – bo w styczniu 2023 roku – UOKiK nałożył na Vectrę karę w wysokości 22,23 mln zł za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat. Wtedy również firma podniosła opłatę za telewizję i internet. Jak powiedział wtedy Prezes UOKiK: „Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług.” Czy tym razem również zostanie podjęta podobna decyzja? Prawdopodobnie przekonamy się o tym już niebawem.