Telemetria to dziedzina związana z technikami telekomunikacyjnymi oraz pomiarami realizowanymi na odległość. Czym są dane telemetryczne? Takie informacje są wykorzystywane do oceny oglądalności TV oraz weryfikacji skuteczności działań marketingu telewizyjnego.
Czym jest telemetria i gdzie ma zastosowanie?
Telewizja to bardzo popularne medium, cieszące się zaufaniem dużej grupy widzów. Duże liczby osób oglądających programy telewizyjne przekładają się na wpływy z reklam. Nie można się więc dziwić, że stacje telewizyjne stale weryfikują swoją oglądalność poprzez analizę danych zebranych w ramach weryfikacji bezprzewodowych mediów transmisyjnych. Telemetria znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach gospodarki, np.:
- badanie zachowań widowni telewizyjnej, czyli oglądalności TV,
- gromadzenie danych potrzebnych do ustalenia strategii dystrybucji i sprzedaży towarów masowych,
- do badań naukowych.
Nowoczesne systemy zbierają dane telemetryczne poprzez: rejestrowanie wyników pomiarowych, obliczanie średnich wartości, opracowywanie wyników oraz generowanie sygnałów wymagających dodatkowych regulacji.
Wyniki oglądalności telewizji w Polsce mierzy się na trzy sposoby. Systemy telemetryczne mogą dokonywać pomiarów:
- Jednokanałowo – pomiar jest możliwy tylko w odniesieniu do konkretnej wielkości zbioru danych.
- Wielokanałowo – można zweryfikować kilka wielkości jednocześnie.
- Selektywnie – w tym przypadku mierzy się kilka wielkości, ale nie w tym samym czasie.
Warto dodać, że telemetria znajduje zastosowanie nie tylko w trakcie weryfikacji oglądalności TV. Można ją wykorzystać także w branży motoryzacyjnej – do weryfikacji lokalizacji pojazdu i przebiegu trasy. Metody transmisji danych telemetrią są wykorzystywane w nowoczesnych urządzeniach pomiarowych.
Panel Nielsena jako reprezentacja Polaków
Skąd wiadomo ile osób w Polsce oglądało finał mistrzostw świata? Jak zmierzyć jaki % widowni udało się zgromadzić danym stacjom telewizyjnym? Służą do tego badania telemetryczne. W naszym kraju najdokładniesjze badania prowadzi firma Nielsen. Wykorzystuje do tego tak zwany Panel Nielsena. Jest to reprezentacyjna grupa gospodarstw domowych, w których montowane są urządzenia sprawdzające jaką stację oglądają domownicy w danej chwili. Oczywiście wszystko odbywa się za zgodą uczestników panelu.
Liczebność panelu Nielsena zmieniała się na przestrzeni lat. W 2022 wynosiła ona 3500 gospodarstw domowych (ok. 9700 osób). Co roku ilość osób biorących udział w badaniach jest coraz większa. W ciągu ostatnich 30 lat ulegał ona niemal potrojeniu. 9700 osób może wydawać się niewialką liczbą, jak na reprezentację prawie 40 milionowego kraju. Warto jednak pamiętać, że większość sondaży wyborczych ma znacznie mniejszą próbę. Struktura panleu Nielsena jest dobrana tak, aby jak najbardziej odpowiadać strukturze całego społeczeństwa. Pod uwagę bierze się wiek, miejsce zamieszkania, ilość domowników, poziom dochodów i wiele inne czynniki. Dzięki temu badania Nielsena od wielu lat uznaje się za najbardziej wiarygodne jeśli chodzi o badania oglądalności programów i stacji telewizyjnych.
Jak działa telemetr i jak jest mierzona oglądalność TV?
Telemetr wykorzystywany w badaniach Nielsena to niewielkie urządzenie, które monitoruje pracę telewizora. Zbiera one takie dane jak:
- oglądana stacja i konkretny program telewizyjny,
- czas oglądania,
- osoba/osoby korzystające w danym momencie z telewizora
Następnie dane te są przetwarzane i poddane ważeniu, tak aby jak najlepiej reprezentować ogół społeczeństwa. Dzięki temu uzyskuje się informacje na temat oglądalności programów i procentowego udziału widowni poszczególnych stacji. Bada się również to jaka część widzów ogląda reklamy.
W jaki sposób telemetr wie co oglądamy? Po uruchomieniu telewizora domownik wciska specjalnie przypisany do siebie przycisk na dodatkowym pilocie powiązanym z telemetrem. Kolejni domownicy, gdy zaczną oglądać telewizję logują się swoim przyciskiem. Dzięki temu telemetr wie, ile osób ogląda telewizje w danym momencie.
Badania telemetryczne nie wykorzystują wszystkich gromadzonych danych. Przykładowo: jeśli telewizor jest włączony przez 24 godziny bez żadnej interakcji ze strony oglądającego, zebrane informacje nie są wykorzystywane do celów analitycznych. Badania telemetryczne polegają na dopasowaniu aktywności użytkowników do godzin emisji poszczególnych programów.
Dane telemetryczne w Polsce są gromadzone przez firmę AGB Nielsen Media Research już od 1996 roku. Obecnie Nielsen zajmuje się także pomiarami telemetrycznymi w sieci internetowej. Dzięki temu można realnie ocenić konsumpcję gigabajtów przez gospodarstwa domowe w kraju.