Narząd wzroku człowieka to dość zaawansowany układ, który jest w stanie realnie przekazywać obraz do mózgu z prędkością nawet do 200 FPS-ów. To całkiem sporo, biorąc pod uwagę standardy rynkowe, które stawiają najczęściej na 60 FPS. Chcesz dowiedzieć się, ile FPS widzi ludzkie oko? Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.
W ilu FPS widzi oko człowieka?
To, ile klatek na sekundę widzi ludzkie oko, jest udowodnione naukowo. Można powiedzieć, że obecnie barierą, która jest graniczna dla narządu widzenia to ok. 200 klatek na sekundę. Warto jednak mieć na uwadze, że ta wartość jest uzależniona od wielu czynników, a przede wszystkim od tego, czy dana osoba nie ma żadnej wady wzroku. Te mogą mocno ograniczać zdolność do widzenia obrazów wyświetlanych szybciej niż standardowe 30 lub 60 FPS. A więc ile FPS widzi oko człowieka? Średnio jest to wartość od 60 do 120 FPS, choć do uzyskania naprawdę dobrej płynności widzenia wystarczające będzie 30 FPS.
Płynność oglądanego obrazu – co jest obecnie standardem?
Rozwijając tematykę tego, ile HZ widzi ludzkie oko, warto zaznaczyć, że do płynnego oglądania filmów i seriali wystarczająca będzie wartość na poziomie 24, 25 lub 30 FPS. W przypadku gier komputerowych w nowoczesnych odsłonach, szczególnie tych mocno dynamicznych, ta wartość może okazać się niewystarczająca. Za minimalną wartość FPS w grach, pozwalającą na płynną rozgrywkę, uznaje się 30 klatek na sekundę. Dla wielu osób jest to jednak niewystarzające. Nowoczesne telewizory i monitory najczęściej obsługują już nie tylko wysokie rozdzielczości dla wyświetlanych obrazów. Monitory gamingowe obsługują częstotliwości odtwarzania na poziomie 240 Hz, czyli pozwalają na rozgrywkę nawet w 240 FPS.
Ile FPS można osiągnąć w grach komputerowych?
Nie lada ciekawostką jest fakt, że w przypadku popularnej gry DOOM osiągnięto już pułap 1000 klatek na sekundę. Taki wynik wymagał stosowania naprawdę wydajnego sprzętu komputerowego wraz z chłodzeniem ciekłym azotem. Takie wartości nie są jednak wskazane, co standardowej rozgrywki, gdyż nie tylko wymagają zastosowania naprawdę wydajnego sprzętu, ale także osiągane wartości zwyczajnie nie będą widoczne dla ludzkiego oka. W nowoczesnych grach konsolowych standardem jest 30 lub 60 klatek na sekundę. Często w Internecie możemy natknąć się na osoby, którym 30 klatek nie wystarcza. Można się również natknąć na często powielany mit, że ludzie oko widzi tylko 30 FPS. Nie jest to jednak prawda.
Podsumowując: to w ilu FPS widzi oko uzależnione, jest od indywidualnych uwarunkowań każdego człowieka. Najczęściej granicą jest 200 FPS, co i tak jest już ogromną wartością.