Zakupy realizowane przez Internet to niesamowita wygoda – także w kwestii zwrotów. Zgodnie z prawem masz 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny. Warunkiem przyjęcia przedmiotu przez sprzedającego jest jego nienaruszony stan, identyczny jak w dniu zakupu. Dowiedz się, jak zrealizować zwrot zakupionego towaru przez Internet.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym
Zakup przedmiotów w sklepach stacjonarnych wiąże się z pewnym ryzykiem braku możliwości zwrotu przedmiotu. Nie można go dokonać bez podania przyczyny. W takiej sytuacji sprzedający może odmówić ponownego przyjęcia towaru do sklepu. Regulamin sklepu może wskazywać na termin 14 dni na zwrot lub opcjonalnie 30 dni. Sprzedawca w stacjonarnym markecie może też żądać paragonu, oryginalnych oznakowań towaru oraz nienaruszonego opakowania.
Jako klient pokrywasz wszelkie koszty zwrotu zakupionych rzeczy, chyba że regulamin sklepu stanowi inaczej.
Jak działa zwrot towaru zakupionego przez internet?
Nabycie towarów przez internet daje znacznie większe możliwości zwrotu. Dlaczego? Otóż przedmiotu sprzedawane poza lokalem przedsiębiorstwa można zwrócić w terminie 14 dni, bez podawania przyczyny. Jeśli towar nie ma oznak użytkowania, sprzedający jest zobowiązany przyjąć zwrot zakupu przez internet. Jako kupujący jesteś zobowiązany do pokrycia kosztów nadania paczki, chyba że umowa i regulamin sklepu mówi inaczej.
14 dni na zwrot towaru – jak to wygląda w praktyce?
Jeśli przedmiot został sprzedany przez internet, jako klient możesz zwrócić go w terminie 14 dni. Towar może zostać odpakowany oraz sprawdzony, ale nie może nosić śladów użytkowania. Termin 14 dni na zwrot obowiązuje od czasu:
- objęcia rzeczy w posiadanie konsumenta,
- podpisania umowy.
Co w sytuacji, kiedy sprzedający nie poinformuje konsumenta o możliwości zwrotu towaru w terminie 14 dni? Zgodnie z prawem czas na zwrot zostanie wydłużony nawet o 12 miesięcy. Ten termin może zostać skrócony w sytuacji, kiedy sprzedawca poinformuje kupującego o dostępnych opcjach zwrotu towaru.
Jak zwrócić towar kupiony przez internet? Krok po kroku
Zwrot towaru zakupionego przez internet jest możliwy tylko na podstawie złożonego formularza o odstąpieniu od umowy. Takie oświadczenie należy przesłać do sprzedającego: przez internet, osobiście w lokalu sprzedawcy lub pocztą. Procedura krok po kroku powinna wyglądać następująco:
- Zgłoszenie chęci zwrotu towaru do sprzedającego.
- Wysyłka przedmiotów na koszt kupującego.
- Weryfikacja towaru przez sklep.
- Zaakceptowanie zwrotu i wypłata należnych środków.
Uwaga: niektóre towary są wykluczone z opcji zwrotu, nawet podczas transakcji internetowych. To wyroby: produkowane na indywidualne zamówienie, biżuteria z grawerunkiem, żywność szybko psująca się oraz towary zapieczętowane, np. leki.
Klauzule niedozwolone w umowie kupna-sprzedaży towarów
Niektórzy sprzedający dopuszczają się umieszczania niedozwolonych klauzul dotyczących zwrotu towaru kupionego online. Przykładem takich klauzul mogą być zapisy, które nie dopuszczają zwrotu towaru, lub komplikują go w sposób skutecznie uniemożliwiający zwrot.
W takich sytuacjach warto zgłosić się do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To spowoduje wszczęcie postępowania w sprawie o uznanie postanowień wzorca umowy. Spory można też wyjaśniać polubownie, choć w tym przypadku wiele zależy od podejścia sprzedającego do kwestii zwrotu i praw konsumentów.
Podsumowując: zwrot towaru zakupionego przez internet jest możliwy, a sprzedający nie powinien utrudniać tej procedury. Kiedy minie termin na zwrot a Ty chcesz zwrócić towar do sprzedającego: możesz skorzystać z rękojmi. To możliwe wtedy, kiedy przedmiot jest niezgodny z opisem lub ma wady ukryte.