Serwis streamingowy ViaPlay ma w ostatnim czasie spore kłopoty. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło aż kilkadziesiąt skarg na sposób funkcjonowania serwisu. Rzeczywiście, w ostatnim czasie nie obyło się bez sporych kłopotów w dostarczaniu usługi do osób korzystających z zasobów serwisu.
Ciekawa sytuacja miała miejsce np. podczas transmisji rozgrywek Premier Leauge, kiedy to platforma ViaPlay miała ogromne problemy z tym, aby dostarczyć usługę do osób, które ją opłaciły. Ciągłe buforowanie wideo, liczne przycinanie obrazu oraz przerwy w streamingu spowodowały, że wielu konsumentów postanowiło złożyć skargę do UOKiK.
Kary finansowe ViaPlay – ile mogą wynieść kary nałożone przez UOKiK?
Popularny w Polsce serwis streamingowy ViaPlay jest narażony na wysokie kary, które nakłada prezes UOKiK. Na etapie postępowania wyjaśniającego ma dojść do sczegółowego zapoznania się z sytuacją i powodami problemów z dostawą usług opłaconych przez użytkowników serwisu. W razie potwierdzenia informacji wynikających z zażaleń konsumentów, może dojść do nałożenia na ViaPlay kary w wysokości do 10% rocznego obrotu. Taka sytuacja może mieć miejsce wtedy, kiedy okaże się, że serwis narusza zbiorowe interesy konsumentów.
UOKiK ma pełne prawo, aby nałożyć kary finansowe na firmę, która jest zarejestrowana w Sztokholmie. Zgodnie z ustawą o UOKiK art. 1 ust. 2 zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencje. Przepisy jasno wskazują, iż prezes UOKiK ma pełne prawo do tego, aby nakładać kary na firmy działające na terenie Polski, które mają swoje siedziby poza granicami kraju.
UOKiK wskazuje, że ViaPlay może zostać wezwane do wyjaśnienia sprawy oraz zmianę praktyk w odniesieniu do swoich konsumentów oraz konkurencji. W przeciwnym razie prezes UOKiK ma pewno postawić zarzuty i nałożyć naprawdę wysokie kary finansowe na ten serwis streamingowy.
Problemy z UOKiK może mieć również Polsat
Robert Lewandowski powraca na Allianz Arenę w Monachium w barwach FC Barcelona. Emocje wokół tego spotkania w fazie grupowej Ligi Mistrzów były ogromne. Skłoniło to wielu fanów Roberta i piłki nożnej i do zakupu transmisji z meczu online w Polsat Box Go. Niestety wielu klientów platformy miało duże problemy z odtworzeniem meczu. Podobnie jak w przypadku ViaPlay, do UOKiK wpłynęło wiele skarg w tej sprawie. Co prawda Polsat oficjalnie przeprosił za problemy techniczne, jednak dla wielu osób przeprosiny z pewnością nie będą wystarczające.
ViaPlay a skargi do UOKiK – co będzie dalej?
Już od początku swojej działalności w 2021 roku serwis ViaPlay miał pewne problemy z jakością świadczonych usług, a w szczególności z regularną transmisją wydarzeń sportowych. ViaPlay obecnie deklaruje, że będzie działać w dobrej wierze i współpracować z instytucjami, by wyjaśnić wszystkie skargi i poprawić jakość usług. Niestety, ale liczba skarg konsumentów na ViaPlay może drastycznie wzrosnąć w 2023 roku. Opłaty za korzystanie z serwisu mają wtedy wzrosnąć z 34 do aż 55 złotych. Jeśli do tego czasu poziom usług nie ulegnie poprawie, ViaPlay może stracić wielu klientów.