Klienci Vectry otrzymują wiadomości o zmianie warunków umowy już od stycznia 2023. Operator wprowadza klauzulę modyfikacyjną i waloryzacyjną. Daje to możliwość podniesienia opłat za usługi w trakcie trwania umowy! Czy takie działanie jest zgodne z prawem i czy obecni abonenci mogą rozwiązać swoje umowy z Vectrą przed podwyżkami?
Nowe klauzule u Vectry od nowego roku
Zacznijmy od tego, czym w praktyce są klauzula modyfikacyjna i klauzula waloryzacyjna. Są to zapisy pozwalające operatorowi na zmianę warunków umowy w trakcie jej trwania. Jak to działa w praktyce?
Klauzula modyfikacyjna pozwala na zmianę warunków umowy, na przykład ceny usługi. W tym przypadku klient może zerwać umowę bez ponoszenia dodatkowych kosztów, jeśli nie zaakceptuje zmian wprowadzonych z wykorzystaniem klauzuli. Nie może jednak domagać się wypełnienia umowy w jej dotychczasowym kształcie.
Klauzula waloryzacyjna może być także znana jako klauzula inflacyjna. Daje ona operatorowi możliwość zwiększenia cen usług na przykład o wskaźnik inflacji. W tym przypadku istotną różnicą jest to, że klient nie ma prawa bezpłatnego zerwania umowy po wykorzystaniu przez firmę tej klauzuli.
Uwaga: Jeśli nie zgadzasz się ze zmianami wprowadzonymi przez klauzulę waloryzacyjną wciąż możesz zerwać umowę, ale z zachowaniem zapisanego w umowie okresu wypowiedzenia.
Czy to zgodne z prawem?
Jak mówi Pani Justyna Grzelak (koordynatorka ds. PR Vectry) w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, wprowadzane rozwiązania są zgodne z europejskimi przepisami i są stosowane w wielu państwach UE. Wciąż nie znamy jeszcze jednoznacznej decyzji UOKiKu w tej sprawie. Urząd bada bowiem sprawę i to w odniesieniu nie tylko do Vectry, ale także innych operatorów, takich jak Play, Orange i T-Mobile. Oni także zdecydowali się na wprowadzenie klauzul waloryzacyjnych w związku z panującą w Polsce inflacją.
Czy można zerwać umowę przed wprowadzeniem klauzuli?
Na szczęście, klienci nie muszą się godzić na nowe klauzule. Do końca roku abonenci Vectry, którzy otrzymali informację o zmianie umowy, mogą ją zerwać bez ponoszenia konsekwencji. Należy jednak pamiętać, że podobne rozwiązania pojawiają się u wielu innych dostawców. Przed zerwaniem umowy warto zastanowić się, czy na pewno będzie to dla nas opłacalne.
Uwaga: klient, który otrzymał informację o wprowadzeniu dodatkowych klauzul do umowy, może ją zerwać bez konsekwencji tylko do momentu ich wejścia w życie. Później obowiązuje już tylko standardowy okres wypowiedzenia umowy.
Dlaczego operatorzy wprowadzają klauzule waloryzacyjne?
Panująca w Polsce inflacja sięga już niemal 20% (stan na 13.12.2022). Ceny wielu towarów i usług rosną w bardzo dużym tempie. Dotyka ona nie tylko zwykłych obywateli, ale też wielkie firmy Prąd, gaz czy benzyna już podrożały, a czekają je jeszcze większe podwyżki. W tej sytuacji operatorzy telekomunikacyjni i Internetowi, dbając o swoje dochody, starają się zabezpieczyć na przyszłość wprowadzając do umów odpowiednie klauzule.
Vectra tłumaczy się również koniecznością ciągłego inwestowania w nowe technologie i infrastrukturę. Jednocześnie, operator wyjaśnia, że wprowadzana klauzula zawiera również zobowiązanie do obniżenia ceny usług w przypadku wystąpienia deflacji. Jest to jednak bardzo odległa perspektywa w sytuacji, gdy obecnie w Polsce mamy do czynienia z inflacją najwyższą od 25 lat.