- Preferencje co do różnych źródeł informacji
- Młode osoby chętniej czerpią wiedzę z internetu
- Kobiety chętniej wybierają telewizję, a mężczyźni – Internet?
- Jakie stacje telewizyjne wybieramy najchętniej?
- Z jakich stron internetowych czerpiemy informacje?
- Najbardziej popularne stacje radiowe
- Jak to wygląda w przypadku prasy?
- Badanie CBOS pokazuje, że trendy wyraźnie się zmieniają
„Źródła informacji o wydarzeniach w kraju i na świecie” to kolejny ciekawy raport, przygotowany przez CBOS. Jak wynika z raportu, preferencje dotyczące tego, skąd czerpiemy informacje, zależne są przede wszystkim od wieku. I nie chodzi tylko o to, że młode osoby coraz częściej wybierają internet zamiast telewizji!
Preferencje co do różnych źródeł informacji
Jak dowiadujemy się z raportu CBOS, aż 49 proc. Polaków traktuje telewizję jako główne źródło informacji. Na drugim miejscu znalazł się internet z wynikiem 37 proc. Inne media są dla Polaków o wiele mniej istotne. Zaledwie 6 proc. badanych jako najważniejsze źródło informacji traktuje radio, a 1 proc. – prasę. Co ciekawe, aż 3 proc. osób czerpie wiedzę o świecie od innych osób.
Młode osoby chętniej czerpią wiedzę z internetu
Nie da się ukryć, że już od wielu lat widoczny jest pewien trend, zgodnie z którym młodzi ludzie coraz częściej rezygnują z telewizji na rzecz Internetu. W wielu domach młodych osób nie ma nawet telewizora lub jest on wykorzystywany tylko do serwisów streamingowych czy grania w gry na konsole. Badanie CBOS bez wątpienia to potwierdza.
Jak wynika z badania, wraz z wiekiem coraz mniejsza część badanych wskazuje Internet jako główne źródło informacji o świecie. Telewizja wciąż jest jednak liderem wśród wielu grup wiekowych.
Aż 76 proc. osób w wieku 18-24 lata jako podstawowe źródło informacji traktuje Internet. Dla porównania, zaledwie 7 proc. osób w grupie wiekowej 65+ czerpie wiedzę przede wszystkim z Internetu.
Jeśli chodzi o telewizję, wygląda to zupełnie inaczej. Tylko 9 proc. osób w wieku 18-24 lata najchętniej wybiera telewizję. Jednocześnie to właśnie telewizja jest głównym źródłem informacji dla 83 proc. osób w wieku 65+. Momentem, w którym Polacy zaczynają chętniej wybierać telewizję niż i]Internet, jest przekroczenie 45 lat.
Kobiety chętniej wybierają telewizję, a mężczyźni – Internet?
Na to właśnie wskazuje raport CBOS. Okazuje się, że 44 proc. mężczyzn jako główne źródło informacji podaje Internet. Dla porównania, to medium najchętniej wybiera tylko 31 proc. kobiet. Jeśli chodzi o telewizję, informacje z tego źródła czerpie 53 proc. kobiet i 45 proc. mężczyzn.
Twórcy raportu podkreślają jednak, że różnice te mogą wynikać z różnic w strukturze wieku kobiet i mężczyzn, a przede wszystkim z wyraźnej nadreprezentacji kobiet w grupie wiekowej 65+.
Jakie stacje telewizyjne wybieramy najchętniej?
Respondenci zostali zapytani także o to, jakie stacje telewizyjne wybierają najchętniej, chcąc dowiedzieć się, co dzieje się na świecie. Okazuje się, że często wybierane są kanały ogólnotematyczne. Prym wiedzie tutaj Polsat (43,3% respondentów, którzy deklarują, iż o wydarzeniach w kraju i na świecie dowiadują się przede wszystkim z telewizji). Niemal co trzeci ankietowany (32,9%) wymienił TVN, a blisko co czwarty (23,8%) – TVP1. Niespełna jedna piąta (17,9%) mówiła ogólnie o programach TVP.
Z jakich stron internetowych czerpiemy informacje?
Badani, którzy jako główne źródło informacji podali internet, zostali zapytani o konkretne strony internetowe. Zdecydowanie wygrywa tutaj Onet, z którego korzysta 38,0% pytanych. Na drugim miejscu znalazła się Wirtualna Polska (31,3%). Wyraźnie mniej ankietowanych (17,3%) wymieniło Interię.
Nie dziwi fakt, że chętnie wybieranym źródłem informacji są media społecznościowe. Kolejne miejsca zajęły: Facebook (10,6%) i YouTube (6,2%). Łącznie o mediach społecznościowych jako najważniejszym źródle informacji mówiło łącznie aż 22,5% pytanych.
Najbardziej popularne stacje radiowe
Choć stosunkowo niewiele osób traktuje radio jako główne źródło informacji, warto sprawdzić, które stacje słuchane są najczęściej. Nieco ponad połowa (50,1%) badanych deklarujących, że informacje o tym, co się dzieje w kraju i na świecie, czerpią przede wszystkim z radia, wybiera RMF FM. Rzadziej w tym kontekście wskazywano Radio ZET (42,1%). Co piąty pytany (20,1%) wymienił któryś z programów radia publicznego.
Jak to wygląda w przypadku prasy?
Które tytuły najchętniej wybierają osoby, które wiedzę o świecie czerpią z prasy? Okazuje się, że najbardziej popularnym wyborem jest „Gazeta Wyborcza” (46,7%). Inne tytuły wskazywane były znacznie rzadziej. W tej grupie na czoło wysunęły się „Rzeczpospolita” (18,4%) i „Angora” (17,9%). Respondenci wymieniali nie tylko tytuły prasy drukowanej, ale też internetowej. ’
Badanie CBOS pokazuje, że trendy wyraźnie się zmieniają
Jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu dla większości Polaków to telewizja była głównym źródłem informacji o świecie, niezależnie od wieku. Dzisiaj jednak coraz więcej osób woli dowiedzieć się z internetu, co takiego się wydarzyło. Nadal jednak najchętniej wybieramy portale czy programy, które uchodzą za najbardziej popularne. Jest to między innymi serwis Onet, Radio RMF FM czy „Gazeta Wyborcza”. Jedno jest pewne. Warto korzystać z różnych źródeł informacji, aby poznawać różne punkty widzenia. To najlepszy sposób na wyrobienie sobie opinii na dany temat.