Coroczne rozliczanie podatku PIT potrafi sprawiać niebywałe trudności. Na szczęście od kilku lat nie musimy składać deklaracji osobiście. Podatek PIT można rozliczyć wygodnie przez Internet. To rozwiązanie pomaga zaoszczędzić sporą ilość czasu, a także pozwala na przejście całej procedury bez konieczności wychodzenia z domu. Co więcej, przygotowane do tego są dostępne bezpłatnie. Posiadają także liczne ułatwienia i podpowiedzi. Jednak nie oznacza to, że nie pojawia się ryzyko popełnienia błędów. Jak ich uniknąć?
Jak rozliczyć podatek przez Twój e-PIT?
Złożenie rozliczenia podatku przez Internet jest szybkie, proste i wygodne. W tym celu należy skorzytać z przygotowanej przez Ministerstwo Finansów platformy Twój e-PIT. Ta usługa jest przewidziana dla osób wypełniających PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38. Na platformę można zalogować się za pomocą profilu zaufanego, aplikacji mObywatel lub potwierdzenie tożsamości. Ta ostatnie opcja wymaga podania numeru PESEL oraz wpisania kwoty przychodu z ubiegłego roku. Nie jest więc dostępna dla osób, które po raz pierwszy składają zeznanie podatkowe.
Czego nie uwzględnia PIT przez Internet?
Wypełniając dane w programie, wystarczy przepisywać do odpowiednich okien dane z posiadanych PIT-ów od pracodawców. Jednak należy pamiętać o tym, że generator nie uwzględnia np. zmian w postaci liczby dzieci (jeśli uległo to zmianie w ciągu roku). Warto więc podać zaktualizowane dane, aby móc czerpać z pełnej puli ulgi podatkowej. Do zeznania będziesz musiał dopisać również dochody z innych źródeł.
Jak odliczyć ulgę na Internet?
Dobrym rozwiązaniem jest również odliczenie od podatku ulgi na Internet. Z tego typu odliczenia można skorzystać przez dwa następujące po sobie lata podatkowe. Aby skutecznie odliczyć ulgę za Internet od podatku, należy wpisać ją do załącznika PIT/O, a następnie wpisać sumę odliczeń do zeznania rocznego. Należy przy tym pamiętać, że:
- limit ulgi na każdą osobę jest taki sam;
- małżonkowie nie mogą zastosować podwójnego odliczenia ulgi przy łącznych wydatkach na Internet;
- faktury w takiej sytuacji powinny być wystawione na obojga małżonków (jest to najlepsza sytuacja, aby móc prawidłowo odliczyć ulgę).
Upewnienie się, że urząd dostał PIT
Po złożeniu deklaracji PIT warto się upewnić, że dokumenty dotarły do urzędu. Jak to zrobić? Na szczęście nie jest to takie trudne. Gdy nasze zeznanie dotrze do odpowiedniego urzędu skarbowego, automatycznie otrzymamy mailową wiadomość (na adres, który podaliśmy) potwierdzającą dotarcie rozliczenia. Jest to tzw. UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Dzięki temu dokumentowi mamy potwierdzenie, że Urząd Skarbowy otrzymał nasze zeznanie podatkowe.
Jakie błędy popełniamy?
Rozliczając podatek PIT online, można popełnić nie tylko wspomniane wcześniej błędy związane np. z brakiem rozliczenia ulg. Warto wspomnieć o dość typowych błędach:
- Niewłaściwe obliczenie ulg lub kwoty podatku – tu jednak rozliczenie online automatycznie poprawia wiele tego typu błędów;
- Przy korekcie – korekta może być konieczna nawet przy poprawnie wypełnionym dokumencie – po prostu czasem US potrzebuje otrzymać potwierdzenie w postaci PIT-u, który z jakiegoś powodu nie został mu dostarczony przez pracodawcę. W takiej sytuacji nie należy wysyłać ponownie deklaracji, a wybrać opcję złożenia korekty deklaracji.
- Błąd w danych podatnika – błędy tego typu zdarzają się bardzo często. Na szczęście wypełniając deklarację online przez platformę Twój e-PIT, większość danych tego typu zostanie wypełnionych automatycznie.
Biorąc pod uwagę błędy ludzkie oraz sposoby na rozliczenie PIT bez pomyłek, zdecydowanie warto skorzystać z pomocy specjalistów, by uwzględnić wszystkie możliwe ulgi – także te na Internet. Jest to dobre rozwiązanie zwłaszcza w przypadku, gdy masz wiele źródeł dochodu i nie jesteś pewien w jaki sposób poprawnie je rozliczyć.