Mark Zuckerberg ogłosił, że jego firma zmieni nazwę na Meta. Jednocześnie z ust założyciela Facebooka padają bardzo śmiałe zapowiedzi dotyczące przyszłości serwisu, jak i całego Internetu. Facebook, Meta – O co chodzi? Skąd ta zmiana? Co dalej z Facebookiem? Wszystkie najważniejsze informacje znajdziesz w tym artykule.
Facebook zmienia nazwę na Meta
Jeszcze w 2021 roku na targach Connect 2021 Mark Zuckerberg ogłosił, że jego firma Facebook, Inc. zmieni nazwę na Meta Platforms, inc. Jest to zmiana, która nie jest jedynie kosmetyczna. Idą za nią bowiem poważne zapowiedzi samego założyciela Facebooka. “Meta” to nawiązanie do słowa metaverse. Według Marka Zuckerberga, przyszłość Internetu będzie wyglądać niczym z filmów science fiction. Wirtualna rzeczywistość ulegnie ogromnym zmianom, a ludzie będą mieli możliwość, aby wspólnie z niej korzystać dzięki goglom VR, specjalnym rzutnikom, czy innym, o wiele bardziej zaawansowany technologiom.
Jest też inny, o wiele bardziej przyziemny aspekt rebrandingu Facebooka. Serwis coraz bardziej odczuwa konkurencję ze strony Instagrama, Twittera czy TikToka. W lutym tego roku po raz pierwszy w historii pojawiły się doniesienia o tym, że zmniejszyła się ilość użytkowników Facebooka. Co więcej, Firma Zuckerberga od lat musi się mierzyć z oskarżeniami o niewłaściwe zarządzanie danymi osób posiadających profil w serwisie. W sieci pojawiły się także wypowiedzi byłej pracowniczki Facebooka, która stwierdziła, że algorytmy rządzące serwisem promowały hejt i negatywne emocje. Zmiana nazwy może być dla Zuckerberga szansą na nowe otwarcie i zostawienie kolejnych afer za sobą.
Co to jest metaverse?
Metaverse to określenie opisujące wirtualną rzeczywistość, pozwalającą korzystającym z niej osobom wchodzić w interakcje z innymi ludźmi. Przestrzeń metaverse ma pozwalać na doświadczenie wielu wirtualnych światów w 3D. W przypadku metaverse bardzo ważny jest aspekt społecznościowy.
Interakcja z innymi ma się odbywać za pośrednictwem awatarów. Jest to wyobrażenie Internetu jako drugiego, wirtualnego świata. Obecnie nie istnieje technologia, która pozwalałaby na zrealizowanie tego wyobrażenia. Zmieniając nazwę na Meta, Facebook daje jednak sygnał do tego, że chce nie tylko uczestniczyć w tworzeniu metaverse, ale wręcz jego być liderem.
Co zmiana nazwy Facebooka oznacza dla użytkownika?
W chwili obecnej, niewiele. Jeśli metaverse w ogóle powstanie, będzie to proces trwający przez dziesięciolecia. Użytkownicy Facebooka nie muszą się obawiać żadnych rewolucyjnych zmian w serwisie. Wciąż będziemy mogli przeglądać tablice naszych znajomych bez gogli VR. Za zmianą nazwy prawdopodobnie pójdą jednak zmiany w interfejsie czy wyglądzie serwisu. W chwili obecnej nie ma jednak zapowiedzi rewolucji w działaniu strony. Można się jednak spodziewać, że w najbliższych latach czy miesiącach Facebook, a właściwie Meta, będzie szukać sposobów na to jak skuteczniej konkurować z innymi serwisami społecznościowymi.
Nowa nazwa Facebooka – nasza ocena
Jak pisaliśmy, zmiana nazwy nie będzie miała dużego znaczenia dla obecnych użytkowników Facebooka. Warto się jednak zastanowić, czy nowy kurs obrany przez firmę ma sens. W przyszłości, idea drugiego, cyfrowego świata, może być dla użytkowników Internetu niezwykle atrakcyjna. Umożliwi ona korzystanie z Internetu w zupełnie nowy sposób. Z drugiej strony do tej pory nie mamy żadnych szczegółów dotyczących projektu. Ciężko więc oceniać wizję Marka Zuckerberga. Możemy być jednak pewni, że rozwój Internetu jest nieunikniony i kiedy powstanie odpowiednia technologia do stworzenia Metaverse, na pewno zostanie ona wykorzystana.