Zawody esportowe w Polsce cieszą się zainteresowaniem szczególnie wśród młodych osób. To forma elektronicznej rywalizacji, która dostarcza graczom pozytywnych emocji. W ten sposób można też zarabiać na życie. Sport elektroniczny najczęściej przyjmuje formę rozgrywek wieloosobowych przez internet. Zgodnie z szacunkami liczba miłośników esportu sięga nawet ponad 400 mln osób.
Esport – co to takiego?
Definicja esportu dotyczy rozgrywek sieciowych, które są nie tylko ciekawą formą spędzania wolnego czasu, sposobem na życie, a także istotnym obszarem działania marketingu. W trakcie rozgrywek organizowane są akcje sponsoringowe, co przekłada się na wysokie zarobki elektronicznych sportowców.
Gry esportowe wywołują ducha rywalizacji, umożliwiając prowadzenie rozgrywek pomiędzy użytkownikami z całego świata. To największy atut dziedziny esportu. Z taką formą rozgrywki łączą się ściśle określone zasady oraz reguły, których muszą przestrzegać uczestnicy. Zgodnie z definicją: esport to odmiana rywalizacji, dla której areną do rozgrywki jest środowisko sieciowe.
Co ciekawe, podobnie jak w przypadku tradycyjnego sportu, w e-sporcie także bardzo dużą rolę odgrywa sprzęt. Ping czy ilość FPS w grach mają kolosalne znaczenie w rozgrywkach na najwyższym poziomie.
Jakie są najpopularniejsze gry esportowe?
E-sport to dziedzina, która stale się rozwija. Na całym świecie gracze organizują międzynarodowe rozgrywki w kilka popularnych tytułów przynoszących największe dochody dla zawodowych graczy. Powszechnie znane gry esportowe to:
- Leauge of Legends – to prawdopodobnie najpowszechniejsza gra, która jest znana wśród esportowców na całym świecie. Proste zasady wejścia do gry, prosta mechanika oraz jasno ustalone zasady to główne wyróżniki tego tytułu.
- DOTA 2 – w tym przypadku rozgrywka odbywa się w 5-osobowych drużynach. Areną są plansze sieciowe, na których znajdują się budowle poszczególnych graczy. Obecnie rozgrywka jest urozmaicana przez sztuczną inteligencję, która nieco zmienia zasady.
- Counter-Strike: Global Offensive – to wieloletnia gra, która wraz z rozwojem e-sportu przeżyła swój renesans. W rozgrywce biorą udział dwie drużyny: antyterroryści oraz terroryści.
- FIFA – ten tytuł zna każdy miłośnik standardowej piłki nożnej. Osoby, które chcą poczuć prawdziwe emocje piłki nożnej, mogą spróbować swoich sił w esportowych zmaganiach na konsolach i komputerach.
Kilka tytułów, które są wybierane przez graczy na całym świecie, wystarczyło, aby zbudować wielomilionową społeczność miłośników elektronicznego sportu.
Czy esport to sport? Co mówi prawo?
Esport w świetle prawa jest kwalifikowany jako aktywność intelektualna, gdyż najczęściej nie wymaga wysiłku fizycznego. Esport w Polsce jest często porównywany z rozgrywkami szachowymi, gdzie liczy się przede wszystkim intelekt, umiejętności oraz zdolność do logicznego myślenia. Podstawą do uznania esportu jako sport w Polsce służy punkt 1a Ustawy o sporcie z 2010 roku, brzmiący: „Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego”. To oznacza, że z poziomu prawnego esport jak najbardziej może być zaliczany do formy rozgrywki sportowej, aczkolwiek bez angażowania poszczególnych części ciała.
Początki sportu elektronicznego – esport w Polsce i na świecie
Pierwszy turniej e-sportowy odbył się w 1972 roku w Stanford. Wykładowcy i studenci zmierzyli się ze sobą w grze Spacewar. Na przestrzeni lat powstawało kilka turniejów rozgrywki elektronicznej, choć w tamtych czasach nikt jeszcze nie myślał o e-sporcie, jako o dziedzinie sportowej i zarobkowej. W latach 90. największy przełom stanowiły rozgrywki Nintendo World Championship, gdzie główna nagroda wynosiła aż 10 tys. dolarów. Esport w Polsce stale rośnie w siłę i cieszy się rosnącą popularnością. Obecnie mamy własne ligi i rozgrywki esportowe we wszystkich popularnych grach, a polscy zawodnicy osiągają spore sukcesy na arenie międzynarodowej. Najbardziej znanymi polskimi graczami byli członkowie tak zwanej złotej piątki, drużyny występujący w turniejach Counter Strike. Przez wiele lat dominowali oni profesjonalną scenę tego tytułu, zdobywając wiele pucharów i na stałe uzyskując status legend popularnego CSa.
Graczem, który w 2022 zarobił najwięcej jest Wu Jingjun znany jako Sneyking. W samym zeszłym roku wzbogacił się o dodatkowe 1,78 miliona dolarów grając w DOTĘ 2. Takie sumy zachęcają do rozwoju w tej dziedzinie sportu, a trzeba pamiętać, że E-sport wciąż się rozwija i w przyszłości można się spodziewać, że najlepsi gracze będą mogli się pochwalić jeszcze wyższymi zarobkami.